Toimintamalli kiusaamistapauksissa

TIETOA KOULUKIUSAAMISESTA/ YHTEISET PELISÄÄNNÖT TIEDOKSI KAIKILLE ASIANOSAISILLE

(Lähde: Päivi Hamarus: ”Älä kiusaa mua! Miten tunnistan ja estän koulukiusaamisen”; Länsi-Suomen lääninhallitus)

YLEISTÄ: Kiusaamista voidaan ennalta ehkäistä ja siihen voidaan puuttua hyvin tuloksin, jos vain jokainen asianosainen kantaa oman kortensa kekoon yhteisen hyvän luomiseksi. Tämä edellyttää aikuisen vastuun oikein ymmärtämistä, rohkeutta puuttua tilanteisiin tarpeen vaatiessa ja jaksamista olla kiinnostunut jokaisen hyvinvoinnista.

Puuttumalla kiusaamiseen jo varhaisessa vaiheessa se saadaan lakkaamaan.

Tietoisuuden lisääminen on ensimmäinen askel.

Tutkimusten mukaan;

- kiusatuksi joutuminen yleensä vähenee, kun lapset varttuvat.

- kiusaaja on neljä kertaa vertailuryhmää useammin vakavan rikoksen uusija 24-vuotiaana.

- oppilas, jolla on hyviä ystäviä ei joudu yleensä kiusaamisen kohteeksi, eikä yleensä kiusaa toisia.

Keskuskoulu on mukana KiVa- koulu-ohjelmassa (Ki= kiusaamista ja Va= vastustava).

KESKUSKOULUN TOIMINTAMALLI KOULUKIUSAAMISTAPAUKSISSA

ASIANOSAISET

Asianosaisia ovat kaikki oppilaat, huoltajat ja koko koulutoimi, kunnan johtotasolta aina koulun muuhun henkilökuntaan saakka.

1. MITÄ ON KIUSAAMINEN?

Kiusaamiseen liittyviä piirteitä voidaan koota luetteloksi seuraavasti:

-kiusaaminen on fyysistä, psyykkistä, verbaalista tai sosiaalista

-suoraa tai epäsuoraa

-tapahtuu toistuvasti

-kiusaajan ja kiusatun välillä vallitsee epätasapaino

-tahallista ja tietoista

-alistetaan ja loukataan toista

-siihen liittyy ryhmän vahvistava ja hyväksyvä käyttäytyminen

HUOM!

Kouluyhteisössä on oleellista pyrkiä erottamaan leikinomainen toiminta varsinaisesta kiusaamisesta. Kiusaamista ei ole kahden suunnilleen tasavahvan oppilaan kahinointi, leikinomainen härnääminen tai kiusoittelu.

Koulukiusaamisessa on aina kysymys myös subjektiivisesta kokemuksesta.

2. KIUSAAMISEN HYVÄKSYTTÄVYYS

Kiusaaminen on ihmisoikeuksia loukkaavaa toimintaa ja Keskuskoululla sitä ei hyväksytä missään muodossa. Kiusaamista pidetään kiellettynä häiriköintinä.

Kummioppilastoiminnan ja tehokkaan valvonnan lisäksi suoritetaan oppilaille kyselyjä ja kartoituksia aika ajoin. Kummioppilastoiminnalla haetaan pienille oppilaille turvallista vanhemman oppilaan suhdetta.

Oppilaiden kanssa asiasta keskustellaan säännöllisesti, koska suurin osa heistä pitää kiusaamista ’ei suotavana’ käyttäytymisenä ja näin pystytään luomaan jokapäiväinen kiusaamista vastustava asenne koulun arkeen.

3. TIEDOTUSVASTUU

Nämä yhteiset pelisäännöt jaetaan tiedoksi kaikille asianosaisille.

Kiusaamisesta keskustellaan luokittain ja lisäksi päivänavauksissa yhteisesti.

Opettajapalavereissa sovitaan, miten asia otetaan erityisesti esille.

4. KOULUTUS

Aiheeseen liittyvää materiaalia on koululta lainattavissa.

Mahdollistetaan aihetta käsittelevään koulutukseen osallistuminen ja tarpeen mukaan kutsutaan koululle asiantuntijoita luennoimaan aiheesta.

5. KIUSAAMISTAPAUKSIIN PUUTTUMINEN

Kaikki ovat velvollisia puuttumaan kiusaamistapauksiin.

Mahdollinen kiusaamisepäily on saatettava luokanopettajan tietoon välittömästi.

Asian tultua tietoon siihen puututaan välittömästi.

Kiusaamistapauksiin tulee puuttua siitäkin huolimatta, että kiusattu ei halua sitä ja kiusaaminen on tullut tietoon muuta kautta kuin itse kiusatulta.

6. KIUSAAMISEN SEURAUKSET

Kahdenkeskiset keskustelut ovat kaikkein tehokkain lähtökohta kiusaamistilanteiden purkamiselle. Toimimme kohdassa 8 esitettyjen KiVa-kouluperiaatteiden mukaisesti. Rangaistukset tai hyvitykset mietitään tapauskohtaisesti.

Oppilaan huoltajaan otetaan yhteys aina.

Ratkaisukeinoja ovat esimerkiksi:

Vakava kahdenkeskinen keskustelu oppilaan kanssa.

Teon hyvittäminen tai rankaisu.

Seurantakeskustelut kahden viikon sisällä.

Oppilaan lähettäminen vakavaan keskusteluun rehtorin kanssa.

Asian käsittely oppilashuoltotyöryhmässä.

Perheiden väliset keskustelut.

Sovittelu

Ankkuri- tiimin mukaan otto.

Esimerkkejä rangaistuksista:

Kasvatuskeskustelu.

Jälki-istunto.

Oppilaan siirtäminen tunniksi tai useammaksi toiseen luokkaan.

Oppilaan sijoittaminen välitunnilla valvovan opettajan läheisyyteen.

Jonkin etuuden pidättäminen oppilaalta / ryhmältä.

Rikosoikeudellinen vastuu.

Sekä muu koululakien mukainen kurinpitomenettely.

Koulukiusaamiseen osallistuminen näkyy aina myös käyttäytymisen arvioinnissa arviointia laskevana tekijänä.

Keskusteluissa sovituista menettelytavoista pidetään johdonmukaisesti kiinni.

--------------------------------------------------------------------------------

KiVa:sta tiedotetaan (Ki= kiusaamista ja Va= vastustava):

1)Koulussamme on KiVa- tiimi, joka ratkaisee kiusaamistilanteita.

Tiimissä on opettaja, erityisopettaja ja terveydenhoitaja/kuraattori.

Tiimi kutsuu luokseen kiusatun/kiusatut ja kiusaajan/kiusaajat ja ratkaisee asian.

2) KiVa- liivi on kaikilla välituntivalvojalla käytössä.

3) On hyvä muistaa, että kaikki yhteistyö on periaatteessa KiVa- toimintaa.

4) KiVa-koulu tarkoittaa sitä, että:

a) emme hyväksy kiusaamista

b) ennalta ehkäisemme kiusaamista kaikilla mahdollisilla tavoilla

5) KiVa- oppitunnit

Tavoitteenamme on lisätä lasten tietoisuutta ryhmän merkityksestä kiusaamisessa ja sen ennalta ehkäisyssä.

Olennaista ohjelmassa on antaa kiusaamista sivusta seuraaville oppilaille keinoja tukea kiusattua ja osoittaa, että he eivät hyväksy kiusaamista. Tämä tapahtuu yllä mainittujen oppituntien pohjalta ja Kiusaamisen vastaisen tietokonepelin KiVa-pelin avulla. Peliä lapset voivat pelata myös vapaa-ajalla.